Thursday, May 22, 2008

ISLAM DAN KETUANAN MELAYU


62 tahun selepas penubuhan UMNO akhirnya UMNO di ambang Nazak. Inilah perpecahan yang paling parah dalam sejarah UMNO. 1987 UMNO pernah terbunuh angkara perbalahan Dr Mahathir dengan Tengku Razaleigh. Namun semangatnya terus di Puja sehingga hidupnya menjadi dua. Satu bernama UMNO baru dan satu lagi bernama Semangat 46. Masing masing mendakwa merekalah yang membawa perjuangan UMNO asal.

Kini kekuatan UMNO hampir roboh keseluruhannya. NGO melayu yang muncul atas nama melayu kini tidak seharusnya mendesak parti- parti melayu terutama PAS duduk semeja dan menyertai UMNO. Sepatutnya NGO melayu berhimpun dan memohon pertolongan PAS agar menjadi parti baru harapan orang Melayu dan Islam dalam negara ini. NGO melayu jangan jadi pecacai UMNO

Untuk rekod PAS pernah meyertai kerajaan selepas peristiwa 1969. Pada ketika itu Perikatan (UMNO-MCA-MIC) hanya memperolehi 66 kerusi daripada 89 kerusi yang dipertandingkan. GERAKAN, DAP dan PPP memperolehi 25 kerusi dan PAS 12 Kerusi. Perikatan hilang majoriti 2/3. PAS dipelawa untuk bersama meyelamatkan orang melayu.

21 Disember 1972, Kongres Khas PAS meluluskan pembentukan kerajaan campuran PAS-Perikatan. Perisytiharan rasmi dibuat di Pejabat Perdana Menteri pada 28 Disember 1972, akhirnya 1 Januari 1973 rasmilah pembentukan kerajaan campuran PAS-Perikatan di Kelantan.
Daripada kerajaan campuran peringkat negeri itulah, membawa PAS menyertai Barisan Nasional pada pilihan raya 1974. Dengan 12 kerusi pimpinan PAS masa itu ikhlas meyertai BN demi untuk menyelamatkan ketuanan Islam dan melayu.

Tapi apabila UMNO dapat balik kekuatannya, 13 Disember 1977, PAS telah dipecat daripada komponen Barisan Nasional kerana tidak menyokong Rang Undang-undang Darurat yang dibentang di parlimen pada 19 Oktober 1977. Dalam pilihanraya 1978 PAS hilang kerajaan negeri kelantan yang ditadbir sejak 1959.

Untuk PAS menyertai UMNO atau BN tidak sama sekali. Kini giliran UMNO pula untuk meyertai PAS.