Wednesday, May 14, 2008

RM 500 juta untuk Orkestra Filharmonik Malaysia

Lim Guan Eng Ahli Parlimen Bagan yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang mendedahkan Orkestra Filharmonik Malaysia yang ditubuhkan sejak 10 tahun lalu telah membayar gaji pemuziknya yang rata-ratanya adalah rakyat asing berjumlah RM500 juta. Wang petronas digunakan untuk tujuan itu.

Menurutnya, 95 peratus pemuzik asing itu dibayar antara RM16,000 hingga RM28,000 sebulan dan mendapat dua bulan cuti bergaji setiap tahun. Konduktornya pula dibayar RM130,000 sebulan manakala penolongnya dibayar gaji RM50,000 sebulan. Kos membiayai seluruh anggota Orkestra Filharmonik Malaysia itu mencecah RM3.5 juta sebulan.

Lim juga mendakwa, bekas konduktor residen Orkestra Filharmonik Malaysia, rakyat Malaysia - Ooi Chean See - telah meletakkan jawatan selepas tidak diberi peranan sewajarnya.

Sehubungan itu, YB Lim Guan Eng bertanya, mengapakah Petronas membelanjakan wang yang banyak tetapi tidak memberi faedah kepada pemuzik tempatan. Pemuzik tempatan dipinggirkan manakala Petronas membelanja begitu banyak wang untuk melayan orang asing, terutama dari Eropah.

Komen: Hairan ye.. dulu Dato Seri Najib kata wang petronas kalau dibelanja sewenang wenangnya untuk rakyat, negara akan bangrup.
Kerajaan juga memberi pelbagai alasan kepada Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) apabila badan itu menuntut kenaikan bayaran honorarium sebanyak RM2,000 tanpa mengira pangkat dan kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan dari RM180 ke RM230.