Friday, July 4, 2008

KENYANGKAN PERUT RAKYAT

SINAR HARIAN hari ini melaporkan, sudah ada rakyat yang sanggup menjual buah pinggang akibat kesempitan hidup. Murali, 35 tahun, tidak meletakkan harga pada buah pinggangnya tetapi berharap bayaran yang akan diterima berbaloi.

Beliau yang diisytiharkan muflis membuat keputusan itu demi isteri dan anak- anak. Beliau menangung isteri yang sakit dan 4 orang anak.

Saya baru sahaja habis membaca buku "Belajar dari 2 Umar - Kenyangkan Perut Rakyat". Saya muatkan petikan menarik dalam buku tersebut

Gabenor yang dilantik oleh Umar Al-Khattab ke Azerbaijan telah dihidangkan makanan paling lazat dalam masyarakat Azerbaijan. Beliau teruja dengan kelazatan makanan itu lalu berhasrat untuk menghantar makanan itu pada Khalifah Umar di Madinah

Lalu Gabenor Azerbaijan menghantar utusan untuk membawa makanan itu. Sebaik sahaja Umar makan, Umar bertanya "adakah seluruh rakyat Azerbaijan makan makanan ini."

Utusan itu menjawab, "tidak, hanya orang yang kaya sahaja yang mampu memakannya kerana harganya mahal"

Umar memerintahkan makanan itu dihantar balik ke negeri Azarbaijan lalu menulis surat kepada gabenor Azerbaijan. Kandungan surat itu berbunyi.

"Makanan semanis dan selazat ini bukan di buat daripada duit ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makan ini sebelum kamu mengenyangkan perut kamu"
Isu inilah juga yang saya sentuh dalam KHUTBAH JUMAAT saya hari ini di Masjid Balok Makmor. KENYANGKAN PERUT RAKYAT