Saturday, August 16, 2008

HARAKAH : ADA KENANGAN YG TAK DAPAT DILUPA.

Bersama Koleksi Harakah saya yang saya jilidkan. Sorrylah berlatarbelakang dinding rumah saya yang di penuhi mural (lukisan dinding) hasil kreatif anak-anak saya. 2 kali dah saya cat dinding rumah tu... akhirnya... lantaklah, dia orang nak tunjuk bakat, biarkan je lah.
Hari ini HARAKAH terbit 2 kali seminggu. Ada kenangan yang sukar saya lupa. 1987 HARAKAH di terbitkan, saya berada di tingkatan 4. Masa tu HARAKAH terbit seminggu sekali. Saya jadi pelanggan HARAKAH dari keluaran sulung sampailah sekarang. Saya gunakan simpanan duit belanja sekolah yang abah bagi.
Harakah keluaran 1989 yang masih dalam simpanan saya... 1987 dan 1988 tak dapat diselamatkan
HARAKAH tu saya simpan sehinggalah satu hari tu Mak Cik saya ambil semua HARAKAH tu untuk buat bungkus nasi lemaknya. HARAKAH dari keluaran sulung 1987 dan 1988 semuanya musnah dipotong-potong. Saya menangis melihat HARAKAH yang saya simpan, musnah sekelip mata.

Terus terangkan saya katakan harta yang paling saya sayang ialah bahan bacaan dan bahan ilmu. Justeru itu semua buku dan kaset yang saya beli sejak saya jatuh hati pada PAS dari tahun 1986 saya simpan hingga sekarang.
Satu lagi kenangan saya semasa awal kemunculan HARAKAH, PAS tidaklah sehebat kini. Setiap keluaran HARAKAH pastinya berlebihan. Saya berpakat dengan sahabat saya Johari untuk minta HARAKAH yang tak habis dengan pengedar HARAKAH, siapa lagi, kalau tak Ayah Ngah.

Kami nyatakan cadangan untuk letakkan HARAKAH itu di setiap rumah di Taman Tanah Putih. Alhamdulillah Ayah Ngah merestui hasrat kami dan beliau berikan ratusan HARAKAH yang tak habis di jual.

Kami edarkan HARAKAH tu ke setiap pintu, tapi masa tu saya tingkatan 4, rasa takut tu ada, jadi saya edar waktu malam selepas jam 12 malam. Berembunlah kamu dengan berbasikal seperti mamak jual surat khabar. HARAKAH di gulung dan kami lempar masuk ke dalam setiap rumah. Bezanya mamak baling surat khabar waktu siang, kami baling HARAKAH waktu malam.

Koleksi Reformasi. Harakah terbit seminggu 2 kali. 1998 dan 1999
Hari ini saya tesenyum sendiri bila mengenangkan peristiwa ini. HARAKAH pula dah muncul sebagai akhbar alternatif yang hebat. Shukur Alhamdulillah