Tuesday, August 19, 2008

JOM KE PERMATANG PAUH

Liputan berwarna akhbar Cina, Guang Ming Daily. Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat.

Muktamar telah melabuhkan tirai. Lepas muktamar ni, kena laa baca surat khabar cina. Surat Khabar Melayu hanya melaporkan kononnya muktamar kali ni akan menyaksikan perpecahan PAS. Seminggu sebelum muktamar, akhbar melaporkan perpecahan PAS makin parah. Seolah olah muktamar ini akan ada adegan baling kerusi dari perwakilan kerana tak puas hati.

Segala-galanya melesat. PAS sebagai gerakan Islam yang berusia 54 tahun matang menghadapi perbezaan pendapat. Perbezaan pendapat dalam parti kami berjalan atas garis adab. UMNO bila berbeza pendapat, dia akan pecat, bukan setakat itu berbunuhan pun ada.
Sedarlah wahai saudara, apa yang digambarkan oleh surat khabar tentang perpecahan PAS sebenarnya untuk menutup perpecahan dalam UMNO yang semakin membusuk
.
Di Permatang Pauh pun perebutan untuk mendapat jawatan ketua bahagian sangat kritikal. Ada 4 calon. Arif Shah, Dato Jalil, Tok Imam Lapar Firdaus dan Ahmad Saad. Persaingan hebat antara Arif Shah dan Dato Jalil. Dato Jalil mesti memastikan Arif Shah kalah dalam pilihanraya kecil ini. Sebab kalau Arif Shah menang dalam PRK ini, dia akan mendapat kelebihan untuk juga memenangi pertandingan ketua bahagian. Mungkinkah Dato Jalil akan mendiamkan diri. Sudahlah terlepas menjadi calon, kini jawatan ketua bahagian juga akan terlepas.
Walaupun diberitakan dari satu sumber, Dato Jalil dapat habuan RM 1 juta supaya tak sabotaj Arif Shah, namUn Dato Jalil tak rela terlepas satu lagi lombang emas, iaitu ketua Bahagian UMNO permatang Pauh. Untuk Dato Jalil menang Ketua Bahagian Permatang Pauh, Arif Shah mesti kalah PRK dengan majoriti besar melebihi majoriti dulu. Kita saksikan bagaimana masing masing akan bermain dalam gelap untuk mencantas sesama sendiri.