Tuesday, October 28, 2008

Mesyuarat Oh.. Mesyuarat...

Mesyuarat merupakan salah satu eleman penting dalam mana-mana organisasi. Segala gerak kerja yang tersusun dan bergaya bertitik tolak dari keputusan mesyuarat. Keputusan yang di putuskan adalah hasil adunan minda seluruh anggota mesyuarat. Apabila keputusan telah dibuat seharusnya ia perlu didokong secara bersama.

Walaupun semasa keputusan belum dicapai, kita berbeza pandangan, suasana panas dengan perbahasan, masing masing memberikan hujah, namun apabila keputusan dibuat, anggota mesyuarat harus mendokong keputusan itu selama mana ia tak bercanggah dengan syariat.

Seringkali apabila keputusan telah dibuat melalui mesyuarat ada anggota yang tidak mendokong keputusan mesyuarat. Malah keputusan mesyuarat berubah. Lain yang diputuskan lain pula yang dibuat.

Masih saya ingat, semasa saya menjadi Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan. Kebetulan Akhbar Suara Keadilan menyiarkan surat anak seorang mangsa tahanan ISA. Surat itu luahan perasaan anak tahanan tersebut yang hidup sukar tanpa ayah disisi. Oleh Kerana pengedaran Suara Keadilan terhad.
Maka dewan pemuda yang bermesyuarat bersetuju mengambil artikel itu untuk dijadikan risalah bagi mendedahkan kezaliman ISA. Keputusan itu dicapai bersama. Selaku ketua Penerangan saya diamanahkan untuk memastikan risalah ini terbit mengikut dateline.
Risalah yang mendedahkan kezaliman ISA itu terbit terbit tepat pada masanya. Bila risalah itu diedarkan ada pimpinan PAS kawasan tak senang dengan apa yang pemuda buat.
Pimpinan pemuda lihat dari sudut kezaliman ISA, manakala pimpinan PAS kawasan lihat dari sudut kebajikan yang mereka buat pada keluarga tahanan tersebut. Mereka bimbang nanti orang yang membaca risalah itu akan menyalahkan PAS kawasan kerana tak jaga kebajikan keluarga tahanan. Masing masing melihat dari persepsi masing-masing.
Berbalik kepada keputusan mesyuarat tadi. Bila perkara ini kecoh kebetulan saya ke Kelantan sewaktu kekecohan itu (masa tu saya sering berulang alik ke Kelantan kerana isteri saya masih di alam pengajian)
Apa yang menyedihkan, tidak semua mempertahankan keputusan mesyuarat itu. Lebih menyedihkan lagi, orang yang beriya-iya nak kan saya siapkan risalah itu, bila timbul kekecohan ini senang je dia lepas tangan. Nak tahu apa dia kata bila pimpinan PAS kawasan bila diasak bertubi-tubi. Jawab dia "ni Suhaimi punya kerja laa ni... nak buat apa-apa tak bawak bincang"
Saya terkejut, terkilan dan sedih. Mana dia semangat mesyuarat. Kita putuskan secara bersama, malangnya bila timbul konstaversi maka individu tertentu menjadi kambing hitam. Antara semangat mesyuarat, segala kejayaan mahupun kegagalan seharusnya kita dokong bersama. Sebab apa yang diputuskan dalam mesyuarat selagi tak bercanggah dengan syariat pasti ada keberkatan.
Nasihat saya... dokonglah keputusan mesyuarat.