Pengikut

Tuesday, October 28, 2008

Mesyuarat Oh.. Mesyuarat...

Mesyuarat merupakan salah satu eleman penting dalam mana-mana organisasi. Segala gerak kerja yang tersusun dan bergaya bertitik tolak dari keputusan mesyuarat. Keputusan yang di putuskan adalah hasil adunan minda seluruh anggota mesyuarat. Apabila keputusan telah dibuat seharusnya ia perlu didokong secara bersama.

Walaupun semasa keputusan belum dicapai, kita berbeza pandangan, suasana panas dengan perbahasan, masing masing memberikan hujah, namun apabila keputusan dibuat, anggota mesyuarat harus mendokong keputusan itu selama mana ia tak bercanggah dengan syariat.

Seringkali apabila keputusan telah dibuat melalui mesyuarat ada anggota yang tidak mendokong keputusan mesyuarat. Malah keputusan mesyuarat berubah. Lain yang diputuskan lain pula yang dibuat.

Masih saya ingat, semasa saya menjadi Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan. Kebetulan Akhbar Suara Keadilan menyiarkan surat anak seorang mangsa tahanan ISA. Surat itu luahan perasaan anak tahanan tersebut yang hidup sukar tanpa ayah disisi. Oleh Kerana pengedaran Suara Keadilan terhad.
Maka dewan pemuda yang bermesyuarat bersetuju mengambil artikel itu untuk dijadikan risalah bagi mendedahkan kezaliman ISA. Keputusan itu dicapai bersama. Selaku ketua Penerangan saya diamanahkan untuk memastikan risalah ini terbit mengikut dateline.
Risalah yang mendedahkan kezaliman ISA itu terbit terbit tepat pada masanya. Bila risalah itu diedarkan ada pimpinan PAS kawasan tak senang dengan apa yang pemuda buat.
Pimpinan pemuda lihat dari sudut kezaliman ISA, manakala pimpinan PAS kawasan lihat dari sudut kebajikan yang mereka buat pada keluarga tahanan tersebut. Mereka bimbang nanti orang yang membaca risalah itu akan menyalahkan PAS kawasan kerana tak jaga kebajikan keluarga tahanan. Masing masing melihat dari persepsi masing-masing.
Berbalik kepada keputusan mesyuarat tadi. Bila perkara ini kecoh kebetulan saya ke Kelantan sewaktu kekecohan itu (masa tu saya sering berulang alik ke Kelantan kerana isteri saya masih di alam pengajian)
Apa yang menyedihkan, tidak semua mempertahankan keputusan mesyuarat itu. Lebih menyedihkan lagi, orang yang beriya-iya nak kan saya siapkan risalah itu, bila timbul kekecohan ini senang je dia lepas tangan. Nak tahu apa dia kata bila pimpinan PAS kawasan bila diasak bertubi-tubi. Jawab dia "ni Suhaimi punya kerja laa ni... nak buat apa-apa tak bawak bincang"
Saya terkejut, terkilan dan sedih. Mana dia semangat mesyuarat. Kita putuskan secara bersama, malangnya bila timbul konstaversi maka individu tertentu menjadi kambing hitam. Antara semangat mesyuarat, segala kejayaan mahupun kegagalan seharusnya kita dokong bersama. Sebab apa yang diputuskan dalam mesyuarat selagi tak bercanggah dengan syariat pasti ada keberkatan.
Nasihat saya... dokonglah keputusan mesyuarat.

Thursday, October 16, 2008

TABUNG AZAN HINA AGAMA..

UMNO Cheras menubuhkan tabung azan. Menurut Syed Ali Al-Habshyi tujuannya ialah untuk
1. Menyediakan dana melatih Muaazin
2. Membekalkan peralatan pembesar suara untuk masjid
3. Membantu Utusan Malaysia menghadapai saman RM 30 juta Teresa Kok

Sejak bila pulak UMNO sangat prihatin untuk membela agama. Rakyat masih ingat, UMNOlah yang meroboh masjid di Jubli di Bangi, Masjid Kg Bujal Kemaman, Surau Kg Berembang. Malah di Selangor, beberapa masjid di kunci dan di gari.

Saya tak berhasrat untuk membela Teresa Kok. Seeloknya kita bermula dari punca berita. Isu Azan ini berlaku selepas Utusan Malaysia menyiarkan artikel Zaini Hassan bertajuk "Azan, jawi, JAIS, Uitm dan ba-alif-ba-ya…" Petikan artikel itu antara lain menyebut:-

Kira-kira tiga bulan selepas Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan Selangor, seorang Exco kerajaan negeri itu, yang juga seorang Ahli Parlimen dari parti DAP membuat kunjungan ke suraunya. Yang peliknya, YB wanita itu datang pada waktu sebelum subuh.Tanpa rasa malu-malu atau rasa bersalah, dia menasihatkan pengurusan surau itu supaya tidak melaungkan azan dengan kuat menggunakan pembesar suara, terutama pada waktu subuh.

Katanya, “hasil tinjauannya” pada waktu subuh itu, cuma ada imam, bilal dan dua tiga orang sahaja makmum.“Kalau ada macam itu jangan kasi bangun oranglah (dengan azan)…” katanya kepada imam yang ada di situ.Semua yang ada terus “terkedu”.

Mereka berpandangan antara satu sama lain. YB yang baru tiga bulan menjadi Yang Berhormat itu tahukah apa yang dia cakap. Tidak sensitif langsungkah? Tidak sedarkah dia, kira-kira 90% penduduk di kawasan itu ialah orang Melayu beragama Islam.Jika diambil pendekatan isu yang berlaku sekarang, saya ingin bertanya, siapakah yang rasis? Siapakah yang perkauman? Dr. Khirkah, sayakah yang menulis Cuit ini? Atau, YB wanita berkaca mata itukah?

YB Teresa Kok menjawab artikel itu

Hari ini saya rasa terkejut apabiila membaca artikel yang amat merosakkan nama baik saya dalam Utusan Malaysia (10 September 2008). Kandungan dalam artikel yang ditulis oleh Zaini Hassan ini penuh dengan pembohongan. Beliau memetik kata-kata pembohongan Khir Toyo dan mendakwa saya membawa penduduk di Puchong membantah azan masjid.

Dalam artikel Zaini ini, beliau menulis saya pernah pergi masjid berkenaan sebelum subuh dan menasihatkan pengurusan surau itu supaya tidak melaungkan azan dengan menggunakan pembesar suara.Oh my God, bila saya pergi ke surau Puchong pada awal pagi?

Saya biasanya bangun selepas pukul 7 pagi, buat apa saya pergi ke surau Puchong pada awal pagi? Sebenarnya, sampai sekarang, saya pun tidak tahu di mana letaknya surau tersebut.

Dalam mesyuarat exco Kerajaan Selangor pada pagi ini, kami telah membincangkan isu ini. Kami berpendapat kami mesti menghendaki pihak Utusan Malaysia, Zaini dan pihak-pihak berkenaan yang telah menyebarkan berita palsu dan pembohongan tersebut untuk menarik balik kenyataan pembohongan mereka dan meminta maaf, kalau tidak, tindakan undang-undang akan diambil terhadap mereka. Kami berpendapat tibalah masanya bagi kami untuk tegas terhadap pihak yang membuat pembohongan.

Maknanya Utusan telah salah dalam melapor dan mengambil berita. Berita itu adalah bohong dan fitnah. Peliknya kenapa UMNO Cheras beriya-iya nak tubuh tabung azan yg antara tujuannya membantu akhbar yang menyiarkan berita PALSU. Kepalsuan, pembohongan dan fitnah tak harus dibela dan dipertahankan.

Ini menghina agama. Agama digunakan untuk membela kepalsuan. Utusan bersalah kerana laporan palsu. Adakah kerana Utusan milik Melayu maka ia dipertahankan walaupun bohong, manakala orang cina walaupun teraniaya kita pelamkan mata.

Thursday, October 9, 2008

BENARKAH MUFTI TAK DITEKAN?

Benarkah institusi mufti dan agama di negara ini tidak ditekan seperti yang didakwa? Bohong kalau ada yang berkata institusi mufti negara ini tak ditekan.

Pemecatan Dato Ishak Baharom

Kes Dato Ishak Baharom jelas memaparkan kepada kita, betapa mufti dan institusi agama negara ini ditekan. Dato Ishak Baharom ditamatkan kontrak apabila mempertahankan pendakwaan ke atas ratu cantik.

Malangnya para mufti yang ada platform menghimpunkan semua mufti, tidak bertindak mempertahankan Dato Ishak Baharom. Tak ada seorang muftipun pada masa itu bercakap soal ini. Pergilah Dato Ishak Baharum seorang diri.

Hairan ye, selalunya bila selalu kita sering bersama terutama dalam mesyuarat, nilai persahabatan akan dipupuk, ukhuwah akan terjalin, kita akan rasa kasih pada sahabat. Itulah yang saya rasai bila sering bermesyuarat dengan teman-teman. Malangnya mesyuarat orang agama yang sepatutnya lebih hebat dari mesyuarat kita, gagal memupuk semua ini. Lepas mesyuarat mereka bawa diri nafsi-nafsi. Kadang-kadang tertanya juga apa guna Majlis Mufti?

Di penghujung hayat Dato Ishak Baharom, dia mula mengenali siapa sahabat sejati. Nilai persahabatan sejati Dato Ishak temui dalam PAS, sehinggalah beliau meninggal dunia semasa menjawat jawatan Ahli Majlis Syura Ulama PAS Pusat.

Saya pernah meluahkan perasaan tentang institusi Mufti dan institusi agama negara ini, Dalam isu konsert Avril Livigne. Lihat posting saya di

http://najwasuhaimi.blogspot.com/2008/08/selepas-punggung-saiful-dijaja-kini.html

Kes-kes lain

Sure heboh diisytiharkan haram oleh Muzakarah Majlis Mufti Semalaysia, tetap di teruskan di semua negeri kecuali Kelantan. Malah, negeri Perak dibawah BN sebelun PRU 12, menolak pandangan mufti Perak, tetap menjemput kontigen Jom Heboh ke Perak.

Apabila timbulnya Isu murtad dan Islam liberal, Mufti Perak telah mempertahankan kenyataannya bahawa ada 250,000 orang Melayu murtad. Mufti Perak dikecam.

Dalam isu kongsi raya sekali lagi mufti dikecam. Dato Harusani yang mengeluarkan pandangan haram kongsi raya, dikecam hebat oleh para menteri.

Semua ini adalah bukti betapa institusi mufti diganggu dan ditekan. Pandangan mufti tak pernah diberi perhatian. Hanya pandangan mengampu mufti sahaja yang diterima oleh kerajaan BN.

Itu belum diambil kira institusi agama seperti Jabatan agama, masjid, pusat zakat dan sebagainya.

Saya sekadar ingatkan fakta di atas, kot-kot ada yang lupa.

Wednesday, October 8, 2008

ISA : Makan Makanan Anjing VS makan tahi dan air kencing

Semua org gempar bila YB Teresa Kok mendakwa di beri makanan anjing... Bila di siasat dakwaan itu tak benar.. akhirnya teresa mohon maaf. Kenapa isu makanan anjing ini besar..? kerana Teresa Kok bertaraf VVIP.

Pimpinan tertinggi mana-mana parti samaada parti pemerintah atau parti pembangkang kalau ditahan dibawah ISA ianya menjadi isu besar sebab VVIP dianggap rakyat kelas pertama

Saya sangat tak bersetuju kalau perjuang hanya untuk membebaskan dua tiga org sahaja dalam ISA. Kita boleh menceritakan penderitaan dua tiga orang tahahan secara terpilih tetapi apabila kita berjuang untuk pembebasan mangsa ISA, tak seharusnya dibuat secara terpilih. Seharusnya kita perjuangkan semua insan tanpa mengira agama dan latar belakang pemikiran mereka. Tak kira apa sahaja salah yg menyebabkan mereka di tahan... Kalau betul mereka bersalah bawa ke muka pengadilan

Tapi bila rakyat marhein dalam tananan ISA diberi minum air kencing dan diberi makan tahi. sapa yang nak ambil kisah... Akhbar mana sudi melaporkan.. timbalan menteri mana yg bersedia siasat. Kenapa jadi begitu... Kerana mereka rakyat kelas ke 2 pada pandangan kita.
Gambaran masa soal siasat dan soal siat-siat. Ilistrasi salah seorang tahanan ISA. Untuk Baca dengan jelas sila klik pada gambar
Sedutan Artikel kak Laila GMI bertajuk

YB Teresa hanya ditahan 7 hari. Mungkin belum sempat beliau diperlakukan oleh SB @ penyiasat sepertimana tahanan ISA lain yang ditahan sebelum itu. Namun, bagaimana dengan nasib tahanan ISA yang didakwa ahli Jemaah Islamiyyah (JI) yang ditahan pada tahun 2002?

Semua orang tidak tahu, apakah yang dilakukan oleh SB @ pegawai penyiasat kepada tahanan ketika itu. Tahanan dan keluarga juga tidak tahu, apakah nasib mereka. Lebih memburukkan keadaan, tahanan serta keluarga juga tidak tahu hak-hak mereka, tidak mendapat kemudahan berhubung dengan peguam dsb. Mereka dan keluarga dalam kegelapan.

Menurut Abah Suhaib, jika YB Teresa diberi makanan yang beliau dakwa teruk dan menjemukan, tahanan ISA "JI" dulu diberi makanan yang lebih dahsyat lagi teruknya. Abah kata, beliau pernah diberi nasi goreng yang sudah basi untuk sarapan pagi, air teh yang sudah berbau, lauk kari basi yang disiramkan keatas nasi dan ikan goreng yang disimpan beberapa hari untuk dijadikan makanan tengahari.

Ini belum lagi kisah nasi di siram dengan air kencing, yang dipaksa dimakan oleh tahanan dihadapan beberapa pegawai Penyisat @ SB . Tidak dinafikan, mungkin deraan dan penghinaan yang dilakukan keatas mereka terlalu dahsyat, hingga mereka tidak sanggup mengingati saat-saat hitam itu lagi.

Siapakah yang melakukan semua ini? Siapa yang memberi arahan kepada semua perlakuan jahat ini? Siapa yang masih meneruskan kerja-kerja jahat yang mendera dan menghina sesama manusia ini?

Untuk maklumat selanjutnya sila:-

Monday, October 6, 2008

Insiden tembakan 58 Das di Lipis

"Boleh ke Pistol tembak sampai 58 das." Isteri saya membebel depan TV apabila menyaksikan berita tentang peristiwa itu. Saya tak ambil kisah sebab masa tu saya tengah sibuk melayan kerenah anak-anak.

Keesokannya semasa memandu bebelan isteri saya depan TV semalam menerjah masuk ke dalam telinga. Harapkan TV dan Akhbar... Banyak auta...

Saya buka semua Blog sahabat Kuala Lipis (DPP Lipis, Kie, Izwan, Hilmi, Syahir, ayahanda Ar-Rawa, Dari gaung hati) Tak de apa-apa cerita pun? Mabuk ketupat ke bebudak ni, sampai cerita kampung sendiri pun tak de dalam blog dia orang. Akhirnya ada laa sikit cerita dari blog sahabat saya Ust Aris. Cerita orang Kuala Lipis, nun saya dapat kat Jengka.. Hebat jengka ni...

Terkini info dari Pahangdaily lengkap dengan gambar selepas kejadian. Jom kita ikuti ceritanya

Catatan Ust Aris Fezul
Catatan Pahangdaily 1
Catatan Pahangdaily 2

Sunday, October 5, 2008

MARI BUAT PERBANDINGAN

Mari kita bandingkan ISA dengan Military Order 378 Zionis Israel.

Perbandingan 1
Military Order 378: memperuntukkan 8 hari untuk seseorang yang tertuduh ditahan tanpa perintah mahkamah. Tempoh asal 18 hari, tetapi dipinda pendekkan kepada 8 hari
ISA: tempoh tahanan seseorang itu mencecah sehingga 60 hari

Perbandingan 2
Military Order 378: Dalam tempoh tahanan, seseorang itu dapat bertemu dengan peguamnya.
ISA: Dalam tempoh 60 hari, ISA menghalang sepenuhnya tahanan menemui peguam.

Perbandingan 3
Militari Order 378: Selepas tahanan melalui tempoh yang ditetapkan (8 hari) melalui peruntukan 1500, 1501, 1502 dan 1503, tempoh lanjutan adalah 6 bulan
ISA: Tempoh lanjutan tahanan 2 tahun hanya dengan satu tandatangan Menteri Dalam Negeri. Ianya boleh diperbarui 2 tahun dan tiada had. Tahanan JI yang masih di KEMTA hari ini mencecah 8 tahun selepas 3 kali sambung.

Ulasan : Dari segi tempoh penahanan tanpa bicara di bawah kuasa pihak atasan, bandingkan 6 bulan di negara Zionis Israel dan 2 tahun (24 Bulan) di Malaysia. Penahanan di Malaysia 4 kali lebih panjang dari negara Zionis Israel.

Dalam bahasa sopan, dalam kontek penahanan tanpa bicara, ISA Malaysia 4 kali lebih zalim dari Military Order Zionis Israel

Rujukan: Apa itu ISA, Siapa Mangsa ISA: Saari Sungip - 2003