Wednesday, April 1, 2009

MARAH PAS, AIR GAU JADI MANGSA

Sahabat saya blog Dari Gaung Hati melaporkan kisan kekecohan kerana hidangan Air Gau kepada VIP dalam Majlis Kejohanan Olahraga Peringkat negeri Pahang. Tanpa disangka rupanya hidangan Air Gau kepada VIP di Kejohanan Olahraga peringkat Negeri Pahang menimbulkan kemarahan kepada Pengarah Pendidikan Negeri Pahang.

Difahamkan insiden berlaku sejurus sebelum upacara perasmian kejohanan di Kompleks Sukan Bandar Jengka 25 March lalu. Air Gau dihidang dan dipersilakan minum kepada tetamu untuk merehatkan diri. Malangnya, ia gagal menyejukan tetamu sebaliknya mengundang kemarahan, melihat sahaja botol air minuman berjenama Gau dihidangkan kepadanya, Tuan Pengarah menyinga memarahi pihak urusetia. Pengetua sekolah yang menjadi urusetia ‘tumpang sekaki’ memarahi guru terlibat . Biasalah bagi kaki bodek, bila Tuannya marah, dia turut marah sama ! Diantara kata-kata Tuan Pegarah kepada guru berkenaan ialah “Hey! ada unsur-unsur politik ke ni?” dengan nada yang marah.

Sebelum ini Dato Tan Aminuddin ADUN Chenor marah pada air Gau. Ketika Banjir besar melanda negeri Pahang dan kawasan beliau tak terkecuali ditimpa bencana itu. Unit amal telah membeli beratus kotak air Gau untuk diedarkan kepada penduduk. Ketika banjir melanda keperluan air bersih sangat penting supaya mangsa terhindar dari gejala penyakit. Dato Tan yang mendapat tahu air Gau diedar pada penduduk mengarahkan penduduk jangan terima kerana bimbang nanti penduduk akan sakit perut jika minum air tersebut. Maknanya beliau sebagai wakil rakyat lebih rela rakyat DUNnya minum air banjir dari minum bekalan air bersih yang unit Amal bekalkan.

Air Gau tidak ada kaitan langsung dengan PAS. Kata-kata Tuan Pengarah dan ADU Chenor yang melebelkan air Gau sebagai ada unsur politik PAS adalah tidak benar. Air Gau adalah air minuman terbaik kerana kandungan mineralnya yang tinggi berbading dengan air minuman lain dipasaran. Air Gau dijual di kebanyakkan kedai runcit, pasaraya dan juga di stesen minyak petronas. Ia adalah satu-satunya air minuman yang diusahakan oleh orang Melayu/Bumiputera.

Inilah mentaliti golongan yang dianggap oleh orang kampung sebagai golongan cerdik, walaupun sebenarnya mereka bodoh bertingkat-tingkat.