Tuesday, March 8, 2011

ULAMA: ANTARA KERDAU DAN KERBAU

Gambar: Tuanguru Nik Aziz tidak dibenarkan menyampaikan khutbah di Masjid Rumpun Makmur atas permintaan penduduk. Namun penduduk berjaya minta Tuanguru membacakan doa dan memberi Tazkiran ringkas selepas solat Jumaat

Jabatan agama Islam Pahang (JAIP) telah menyusun seluruh kakitangannya untuk berkampung di masjid sekitar Kerdau. Selama ini mereka hanya mengurus surau dan masjid melalui remote control.. kini mereka turun dlm gerombolan yg besar laksana kerbau yg dihalau ke kubang.

Habis pilihanraya semua kaki tangan JAIP akan kembali semula ke pejabat laksana kerbau kembali ke kandang, dan remote control akan digunakan kembali.

Alangkah baiknya jika sekiranya mereka turun dengan penuh keikhlasan tanpa mengira waktu.. bukan bermusim. Masyarakat dahagakan ilmu... Dikebanyakkan surau dan masjid kami dari PAS tak dibenarkan untuk berkuliah. Kebanyakan Surau masjid di Kerdau.. sepi dengan majlis ilmu. Rakyat terus berada dalam kejahilan.

Perayu undi kita melaporkan, ada dikalangan masyarakat bila didekati, belum kita berbicara mereka pantas berkata.. "Masuk neraka pun tak pe.. Makcik tak kisah"

Di UPU Kuala Tekal, golongan Syed terus mempertahankan Kasta secara membabi buta... sehinggakan tanah perkuburan pun berasingan. Bukan Syed berada dikelas bawahan... Ini bukan dari ajaran Islam. Tiada perbezaan sama ada hamba atau merdeka melainkan dengan TAKWA. Kita bukan menghina golongan Syed. Cuma kefahaman Islam dan darjat mesti dimurnikan kembali.

Rupanya golongan agama kini hanya mampu mengikut telunjuk orang politik. Pantas bertindak bila org politik bising soal aktiviti kuliah namun menjadi lembab bila ahli Qaryah melaporkan penyelewangan tabung masjid.

Buat golongan agama... ada masanya anda mesti tinggalkan kerusi empuk dan bilik berhawa dingin buat sementara. Bergelumanglah dengan masyarakat yg tenggelam dalam kejahilan. Nyataka Islam yg sebenar. Jangan sembunyikan kebenaran.

Firman Allah yang bermaksud

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan pertunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam kitab suci, mereka itu di laknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekelian makhluk (Al Baqarah:159).