Friday, July 1, 2011

Lynas @ Gebeng : Terlondeh lagi daa....

Laporan New York Times yang memetik memo dalaman oleh jurutera sekarang mahupun yang telah meninggalkan syarikat itu bahawa pembinaan kilang Lynas Advanced Material Plant (Lamp) di Gebeng, Pahang adalah 'bahaya' dan mempunyai masalah rekabentuk.

Artikel itu mendakwa memo berkenaan memaparkan beberapa kecacatan dengan jurutera menghuraikan rekahan struktur, poket udara dan kebocoran di kebanyakan 70 tangki konkritnya.

Tangki itu dijadualkan untuk menyimpan bahan radioaktif selepas nadir bumi berkenaan yang dibawa dari Australia Barat dicampur dengan asid untuk merawatnya.

Ia juga mendakwa sistem paip keluli yang dibina untuk kilang tersebut adalah menggunakan keluli standard dan tidak sesuai bagi memindahkan bahan berkenaan. Tangki simpanan pula dibina daripada konkrit konvensional yang sepatutnya didirikan dengan gentian polimer yang kurang kemungkinannya akan retak.

Nota: Nicholas Curtis (NC) dalam sidang medianya menafikan berita NYT. Ini soal reputasi syarikat. Sebagai syarikat gergasi yg mempunyai kewangan yg kukuh... tunggu apa lagi saman NYT dan bersihkan nama baik syarikat. Apa sahaja peruntukan undang undang antarabangsa sepatutnya digunakan untuk membersihkan reputasi Lynas. NC bukan org kampung yg duduk di Balok yg tak mempunyai kewangan untuk membersihkan namanya di Mahkamah dunia.