Wednesday, September 10, 2008

KUDA TUA "TAKUT MENANG"

Adnan Tak Tanding Ketua Pemuda UMNO Kerana takut Menang, beberapa akhbar melaporkan sila klik Bernama, Berita harian, Metro.

Tak dapat saya nak tahan ketawa bila membaca berita itu. Setiap kali tajuk itu terbayang di ruang mata, pastinya saya akan ketawa. Apa tidaknya berita itu mengambarkan seolah-olah beliau antara calon popular yang akan menang besar dalam pertandingan Ketua Pemuda UMNO nanti.

Ketika membaca berita Adnan menawar diri untuk tanding Ketua Pemuda UMNO Malaysia, dapatlah disimpukan bahawa anak-anak muda kini tidak bersama UMNO, akhirnya kuda tua terpaksa menawar diri.

Malangnya selepas Adnan Yaakub mengumumkan kesediaan untuk turut merebut jawatan ketua Pemuda UMNO Malaysia, hanya Dato Khairuddin Yaakub,Ketua Pemuda UMNO Pahang sahaja yang bangkit untuk menyokong kuda tua ini.

Petikan Utusan Malaysia melaporkan, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Pahang, Datuk Khairuddin Yaakob berkata, pihaknya beranggapan Adnan merupakan calon terbaik bagi mengisi jawatan berkenaan kerana beliau seorang yang berkarisma dan memiliki personaliti tegas yang sesuai bagi mengawal golongan muda dalam parti.

Kita pun hairan dimana 'karismanya' Adnan. Perintah mahkamah supaya Kerajaan negeri Pahang bayar gantirugi termasuk faedah mencecah RM 60 juta kini pada Seruan gemilang diabaikan. Dato Tajudin bekas Setiuasaha UMNO Pahang mendakwa Adnan terlibat dalam jualan tanah UMNO kepada syarikat bukan Bumiputra. Menggunakan wang rakyat dalam pembelian no plat kereta bernilai RM 48,000. Aksi selamba Adnan di Sanggang, sehingga hari ni beliau belum memohon maaf atas ketelanjuran itu. Banyak lagi tindakan lain sepanjang beliau memimpin Pahang. Semua itu mendedahkan Adnan tidak berkarisma dan hilang kelayakan untuk membimbing pemuda.
Sebenarnya pujian melangit itu ada udang di sebalik batu. Dato Khairuddin mendahului individu lain di Pahang dalam projek mengemis untuk disenaraikan sebagai calon dalam pilihanraya akan datang.

Sehingga hari ini tiada respon dari mana-mana ketua pemuda negeri lain. Respon dari akar umbi pemuda sangat penting sebagai isyarat sama ada akan dapat sokongan besar atau tidak. Setelah sekian lama menunggu selepas menawar diri, Adnan dapati tiada sokongan.

Malu untuk mengaku kalah, maka mana-mana manusia sombong akan memberikan pelbagai alasan. Cuma alasan yang Adnan berika sangat melucukan. "Beliau takut menang"