Saturday, September 20, 2008

PANDANGANKU 1

16 September.. Kenapa kerana tarikh itu menyebabkan kita bermasam muka, tertegang leher dan seolah hilang pertimbangan. Keluar perkataan pembohong... padan muka.. dan macam macam lagi. Beginikah adab kita bersahabat... adab berpakat.

Sejarah PAS telah membuktikan .. kitalah antara sahabat yg boleh dipercayai. Kita tak pernah khianat dengan sahabat. Kita bersahabat dengan Parti Negara sehinggalah akhirnya Parti itu khinat apabila 3 ADUNnya di Terengganu menyokong usul undi tak percaya pada kerajaan PAS yang menyaksikan kerajaan PAS tumbang di terengganu 1959.

1973 kita berpakat dengan UMNO sehingga tertubuhnya BN, malangnya tahun 1977 kita ditendang jatuh tersungkur sehingga hilang kerajaan di Kelantan.

1990 kita bersama Semangat 46.. sekali lagi kita di khianati... apabila semangat 46 kembali berpeluk dengan UMNO meninggalkan kita... Kerajaan PAS di kelantan terganggu bila semua Exco S46 enggan meletakkan jawatan sehinggalah Dr M memerintahkan semua anggota S46 yang telah menyertai UMNO meninggalkan kerusi Exco itu.

Terasa betapa pedihnya bila dikhianati... Kepedihan ini mengajar kita lebih berhati-hati tetapi tidaklah sampai bertindak khianat kepada rakan baru, sebab pengalaman mengajar kita, bila kita tak suka ianya berlaku ke atas kita, kita juga tak akan lakukan pada orang lain.

Andainya kita di khianati lagi cukuplah Allah yang menjadi pelindung kita... Dan selama ini pun Allahlah yang melindungi perjuangan ini sehingga ke tahap ini.
Pandangan saya tak semestinya betul sebab saya manusia yang terdedah pada kelemahan dan kesalahan..

Saya akan sambung lagi bicara ini.... Tunggu ye. Sambil tu bacalah pandangan sahabat kita Ust One-g di sini