Monday, January 12, 2009

Peserta Demo Anti Perang membela Palestin di tangkap..

Gambar: Tentera Israel menahan Rakyat Palestin, dengan alasan untuk mengekang keganasan. Memang itulah tabiat Yahudi. Yang kat Malaysia ni pulak, apasal tiba-tiba je jadi sensitif pada demo menentang keganasan Israel.
Gambar atas: Polis bertindak menahan peserta demo anti perang.
Gambar bawah: Kak Laila, Puan Nashita di tahan dalam trak polis dan dibawa ke balai.

Saya menerima panggilan telefon dari Kak Laila sebaik sahaja selesai memberikan Kuliah Maghrib. Menurut beliau, beliau berada di balai polis ditahan bersama 21 peserta lain. semuanya kerana demo untuk membela rakyat Palestin yang dibunuh kejam oleh Israel. Tak sangka pulak demo mengutuk Israel, ada pulak yang terasa kat Malaysia ni, lalu mereka di tangkap. Mungkin mereka marah bila kita kutuk kroni dunia akhirat mereka.

Bacalah petikan yang diluahkan oleh Kak Laila.

Semua yang hadir sangat excited untuk memulakan majlis.Kami tidak mengesyaki sebarang tangkapn kerana Vigil kali ini bukanlah demo anti- ISA, tetapi adalah sebagai sokongan pada rakyat Palestine yang sedang dibantai oleh Israel. Disamping itu, kisah keganasan di Sri Lanka juga di tunjukkan melalui beberapa buah banner kecil

"Satu, dua ,tiga tangkap!!!" begitulah suara polis bertag nama SYDNEY. Arahannya macam budak-budak main Police and Chief. Saya tak pernah tengok perangai polis yang begitu agresif. Bila nampak muka Arutchelvan ,YB Dr Nasir dan YB Charles, polis lain terus menyerbu.

Saya hairan, kenapa mereka begitu cepat marah sedangkan sebelum ini, setiap kali GMI mengadakan Vigil anti-ISA, kami diberi 15 minit untuk menjalankan aktiviti itu.

Pada malam itu, Vigil telah dilakukan serentak di empat tempat diseluruh Malaysia iaitu di Penang, Ipoh dan Johor Bharu. Kami dimaklumkan, perhimpunan ditempat lain telah berjalan dengan tenang dan berlangsung berjam-jam lamanya. Vigil di selang seli dengan dengan ucapan-ucapan wakil gabungan NGO.

Persoalannya, kenapa Polis mengganggu Vigil di K.L begitu dahsyat sekali? Adakah kerana Vigil di K.L di ketuai oleh JERIT dan PSM yang telah di senaraihitamkan oleh polis, maka sebarang aktiviti yang mereka anjurkan, akan diganggu oleh polis? Sikap baran dan ganas yang ditunjukkan polis memang di luar dari kebiasaan. Mereka seolah-olah telah mabuk dan tidak mendengar sebarang rayuan atau kata-kata dari dua wakil rakyat yang mengajak polis berunding. Sikap SB yang biasanya suka menyorok dibelakang perempuan, juga sungguh luarbiasa. Dalam jumlah yang ramai mereka (SB) menjerit-jerit dan mengeluarkan kata-kata lucah kearah kami tanpa sebarang rasa malu.