Friday, June 13, 2008

RM 625: MENGAPA POS MALAYSIA ?

Saya menerima email dari seorang kawan yang memetik pendedahan seorang penulis yang mengelarkan dirinya Reformis.

Pusing pusing anak beranak dia juga yang untung. Inilah yang di sebut oleh Tun Dr M, kerajaan 3 Beranak. Mari kita renung bersama

Untuk kenaikan harga minyak kali ini. Penstrukturan subsidi yg dibayar menggunakan wang pos. Tahukah anda, Pos Malaysia adalah milik ECM-LIBRA, Khairi Jamaluddin menantu Pak Lah masih memiliki saham ECM-LIBRA melalui proxsinya. Perancang strategik Pak Lah memberi rebet RM 625 adalah dari tingkat 4.

Bayangkan, setiap RM10 yg dibayar sbg subsidi.. 10 sen dikira sebagai komisen wang pos. Maknanya ada 6 juta kenderaan di Malaysia dan setiap kenderaan akan dapat subsidi Rm 625, iaitu RM 6.20 komisen kepada Pos Malaysia. Untuk setiap kenderaan RM 6.20 X 6 Juta kenderaan = RM 37 200 000 (RM 37.2 juta) setiap tahun.

Itu tidak termasuk bayaran setiap bulan terhadap VESEL dan Nelayan, juga menggunakan wang pos.' Bayaran tunai sebanyak RM200 setiap bulan bagi setiap pemilik dan pekerja vesel rakyat Malaysia yang berdaftar dengan Jabatan Perikanan.

Bayaran insentif kepada pemilik vesel pada kadar 10 sen sekilogram hasil tangkapan ikan yang didaratkan oleh vesel perikanan berdaftar di pusat pendaratan ikan di dalam negara. 'Pembayaran akan diuruskan oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia. Kabinet juga telah memutuskan pengusaha bot penumpang sungai akan diberi bayaran tunai sebanyak 10 sen seliter berdasarkan kuota yang diluluskan,' kata Abdullah.'