Pengikut

Thursday, August 28, 2008

BUKTI AGENDA DAILY BANGANG

Analisis/ laporan akhbar portal Agenda daily mengenai keputusan pilihanraya kecil Permatang Pauh. Akhbar ini juga merupakan penganjur 2 debat yang melibatkan Dato Seri Anwar dan Dato Shabery Chik, Lim Guan Eng dan Koh Tsu Koon. Tujuannya supaya budaya ilmiah dan intelek dapat dipupuk. Tak sangka pulak Agenda Daily sendiri gagal merealisasikan budaya itu. Buktinya lihatlah berita di bawah (klik pada tajuk)

Agenda Daily melaporkan

Mac lalu, Wan Azizah memperolehi 30,338 undi sedangkan Anwar hanya mendapat 31, 195 undi sahaja. Jika dibandingkan undi mereka, Anwar cuma dapat lebih 857 undi sahaja.

Kesimpulannya, dengan 857 undi baru yang memihaknya, pemimpin de Facto PKR itu tidak sehebat mana walaupun mendapat sokongan dalam dan luar negara untuk menenangi semula kerusi Permatang Pauh yang diwarisi isterinya selama 10 tahun sebelum ini

Hakikatnya ini adalah pilihanraya kecil. Selalunya dalam pilihanraya kecil pembangkang sukar menang. Kalau menang pun, majoritinya kecil. Segala jentera digunakan. UMNO memanipulasi punggung SayFool. Sumpah SayFool dijaja merata-rata. Akhbar dan TV melaporkan berita negatif tentang DSAI dan penyokongnya. Pun begitu beliau tetap berjaya dengan majoriti bergaya.

Saya cabar Agenda Daily menganalisis fakta di bawah.

Pilihanraya kali ini jumlah majoriti DS Anwar lebih besar dari jumlah undi yang diterima oleh Arif Shah.

DUN Seberang Jaya diwakili Arif Shah manakala Penanti diwakili pemimpin PKR dan Permatang Pasir pula wakil PAS. Di bawah ini adalah undi mengikut DUN. Mari kita lihat siapa yang kena?

DUN Penanti undi menyumbangkan kepada DS Anwar 8,054 undi, Arif Shah (4,229) dan Hanafi (27).

DUN Permatang Pasir, DS Anwar mendapat 12,034 undi, Arif Shah (4,381) dan Hanafi (26).

Di DUN Seberang Jaya, DS Anwar memperoleh 11,084 undi, Arif Shah (6,345) dan Hanafi (36). Untuk pengetahuan semua Arif Shah adalah wakil rakyat di Seberang Jaya.

Beliau tewas dengan majoriti 4,739 di DUNnya sendiri. Sepatutnya beliau menang di kubu beliau. Lepas ni Arif Shah kena fikir untuk cari kerja lain selepas PRU akan datang. Bolehlah tinjau mana-mana kawasan perumahan untuk beliau jadi agen surat khabar lama.

Kepada wartawan Agenda Daily, kalau nak jadi barua UMNO pun, janganlah tunjukkan kebodohan tahap kritikal. Jadilah barua yang cerdik jangan jadi barua yang bangang

Wednesday, August 27, 2008

AKTA DNA ZALIM

Ramai yang tak tahu tentang akta DNA yang akan dibentangkan di parlimen. Bila meneliti rang undang undang ini (klik disini untuk baca rang undang undang itu), saya terkejut. Undang undang ini bercanggah dengan prinsip keadilan. Rakyat Malaysia harus menentang undang undang yang zalim ini. Undang undang ini akan digunakan untuk mensabitkan sesiapa sahaja sekalipun orang itu tak bersalah.

blog penarik beca telah senaraikan beberapa artikel yang kita pasti terkejut dengan akta ini.

Fasal 13 (7): Seseorang pegawai polis boleh menggunakan segala cara yang perlu bagi maksud mengambil atau membantu dalam pengambilan suatu sampel bukan intim daripada seseorang.

Fasal 24: Walau apa pun mana-mana undang-undang bertulis yang berlawanan, apa-apa maklumat daripada Bank Data DNA hendaklah diterima sebagai suatu bukti muktamad bagi identifikasi DNA dalam mana-mana prosiding dalam mana-mana mahkamah.

Fasal 25: Tiada tindakan, guaman, pendakwaan atau prosiding lain boleh diambil atau dibawa, dimulakan atau dibuat dalam mana-mana mahkamah terhadap -

(a) Menteri;

(b) Ketua Bank Data DNA;

(c) Timbalan Ketua Bank Data DNA;

(d) pegawai Bank Data DNA;

(e) seseorang pegawai perubatan kerajaan; atau

(f) seseorang ahli kimia,berkenaan apa-apa perbuatan, keabaian, keingkaran atau peninggalan yang dilakukan olehnya dengan suci hati dalam menjalankan kuasa, fungsi dan tanggungjawabnya di bawah Akta ini atas sifat yang sedemikian.

Maklumat lebih lanjut tentang akta ini, sila klik

Kuasa Polis Ambil DNA dipertikai

Tuesday, August 26, 2008

PERMATANG PAUH: KEHANCURAN KAPAL BN

Keputusan Pilihanraya kecil Permatang Pauh
PKR: 31,195
BN: 15,524
AKIM: 92
PKR menang majoriti: 15,671

--------------------------------------------------------------------------------------------
Bandingkan dengan Keputusan PRU 12/ 2008
Jumlah Pengundi: 58,449

1. Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (PKR) (30,338)
2. Datuk Pirdaus Ismail (BN) (16,950)

Majoriti: 13,388
Jumlah undi: 47,398
Peratus mengundi: 81.09%
Undi rosak: 110


Undi BN merosot. Undi Pakatan Rakyat bertambah. Maknanya selepas 6 bulan PRU, UMNO masih belum pulih, Mood rakyat makin hebat untuk bersama Pakatan Rakyat.

Sepatutnya dengan pelan peralihan kuasa 2010 yang diumumkan oleh Pak Lah, Media yg kononnya semakin bebas selepas PRU 12 sehingga debat disiarkan dlm TV, pengumuman turunnya harga minyak diikuti dengan Sumpah laknat SayFool, Mufti wilayah dipergunakan untuk membenarkan sumpah itu, laporan tentang perkahwinan Pakatan Rakyat tak bahagia, PAS menolak Anwar, diwar-warkan Islam dan melayu terhakis di bawah Pakatan Rakyat. Rasuah 2 exco Perak.

Semua ini sepatutnya berjaya mempengaruhi pengundi, kalaupun BN tak menang, majoriti DS Anwar akan menurun, paling kurang separuh. Sayapun menjangkakan DS Anwar akan menang majoriti di bawah 10,000. Tetapi rakyat Malaysia kini sangat matang. Isyarat jelas UMNO makin menuju kehancuran.

Dalam demonstrasi pemuda PAS, kami sering melaungkan. Hidup, hidup. Hidup Islam. Hancur.. hancur, Hancur Barisan, Hancur UMNO. Setelah sekian lama kalimah itu dilaungkan.. hari ini ianya hampir menjadi kenyataan.

Kenyataan Media: BANTAH KONSERT AVRIL

Dewan Pemuda PAS Pusat mengutuk sekeras – kerasnya tindakan jemaah menteri meluluskan semula konsert Avril Lavigne walaupun sebelumnya Kementerian Kesenian dan Warisan serta PUSPAL telah membatalkan konsert yang akan diadakan pada 29 Ogos ini, malang ia diluluskan kembali apabila diangkat kepada mesyuarat jemaah menteri .

Konsert ini adalah suatu penghinaan kepada negara Malaysia dan umat Islam yang akan menyambut bulan Ramadhan al Mubarak pada bulan september ini.

Dewan Pemuda PAS Pusat sekali lagi mengutuk sekeras-kerasnya jemaah menteri yang membuat keputusan ini. Dimana ia adalah suatu tindakan yang kurang ajar dan biadab terhadap ummat Islam , walaupun Shafie Afdal menyatakan bahawa penganjur hiburan diminta menghormati prosedur permohonan permit selepas ini.

Ini menunjukkan tidak ada sedikit pun rasa hormat dan sensitif jemaah menteri kepada perasaan majoriti umat Islam dan warga pribumi di negara ini. Tarikh 29 Ogos 2008 sekurang – kurang berhadapan dengan suasana penting bagi negara ini khasnya ummat Islam .

Pertama ummat Islam bakal menghadapi bulan ibadah yang penuh kemuliaan dan keberkatan . Sepatutnya ia tidak dicemari oleh konsert seperti ini yang membawa masuk seorang artis simbol seks Avril Lavigne . Pastinya konsert ini akan membawa ummat leka dan lalai malah merosakkan moral dan akhlak mereka .

Kedua, berhadapan pula dengan ulang tahun kemerdekaan negara pada 31 ogos. Lazimnya pihak kerajaan menganjurkan majlis tahlil di seluruh negara dan forum untuk motivasi rakyat khasnya anak–anak muda supaya mewarisi semangat patriotisme. Konsert seperti ini sekali lagi tidak akan membantu motivasi rakyat untuk menjadi rakyat yang baik, bermoral dan berdaya saing, sebaliknya hanya melemahkan moral dan mental mereka sekaligus mengheret mereka tenggelam dibawah gelora nafsu.

Pembatalan konsert sebelum ini, rupanya bukanlah kerana menghormati hari kemerdekaan ke-51 tetapi hanya kerana kelewatan memohon permit. Maruah umat Islam dan rakyat Malaysia seperti dipijak-pijak dan dipermain oleh para jemaah menteri, semata-mata untuk menjaga hati Avril Lavigne.

Dewan Pemuda PAS Pusat mempersoalkan Kerajaan UMNO dan BN, di mana pemimpin-pemimpin UMNO yang kononnya hendak memperjuangkan nasib umat Melayu dan Islam di negara ini. Mana perginya konsep AL-Falah laungan Najib dan Islam Hadhari yang di banggakan oleh Pak Lah? Apa yang Shafie Afdal buat dalam KEKKWA untuk mempertahankan hak kesenian dan warisan bangsa, atau Shafie telah menyenaraikan budaya kebebasan barat sebagai salah satu budaya warisan bangsa?

Dewan Pemuda PAS Pusat tegas menyatakan sikap bahawa konsert seperti ini mesti dibatalkan segera dan ini adalah amaran keras kepada pihak penganjur agar tidak mencabar sensitiviti ummat Islam . Andai mereka tidak peduli amaran ini , Dewan Pemuda PAS Pusat tidak teragak-agak akan mengerahkan seluruh pemuda Islam agar turun membantah Konsert tersebut daripada terus berlangsung .

Dewan Pemuda PAS Pusat juga menyeru dan mengajak NGO-NGO Islam seperti GPMS, PPIM, PEKIDA, ABIM, JIM, TERAS dan GAMIS turut bersama-sama membantah konsert tersebut. Ini bukan untuk kepentingan politik tetapi melibatkan maruah dan harga diri ummat Islam . Jika begini terus menerus sikap kerajaan UMNO dan BN , mereka bukan sahaja jauh dari rahmat dan berkat Ilahi tetapi insyaallah akan terus dibuang dan dihumban oleh rakyat yang semakin hari semakin jelak dan muak dengan sikap berpura – pura Islam mereka .

Dewan Pemuda PAS Pusat turut menggesa agar seluruh mufti menunjuk sikap dan menyuarakan bantahan mereka terhadap kerajaan yang membenarkan penganjuran pesta maksiat ini agar mereka tidak hanya responsif terhadap isu seperti sumpah Saiful Bukhari tetapi diharap turut menunjuk sikap bagi membersihkan bumi ini dari maksiat dan mungkar .
Yang Menjalankan Tugas
Nasrudin bin Hassan at Tantawi
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.

Monday, August 25, 2008

SELEPAS PUNGGUNG SAIFUL DIJAJA, KINI...

Jemaah Menteri meluluskan semula konsert Avril yang dijadualkan pada 29 Ogos, sedangkan Kementerian Kesenian dan Warisan telah menundanya.

Bermakna konsert ini juga merupakan pembuka tirai sambutan Ramadhan tahun ini.

Bagi yang tak tahu apa binatang Avril Lavigne. Dia adalah penyanyi wanita dari Barat. Tengok laa gambar dia tu...

Tu yang para menteri BN suka sangat. Sejak dari pilihanraya Kecil Permatang Pauh UMNO sangat bergantung pada Punggung Saiful untuk meneruskan tali hayatnya. Sekarang Punggung Avril Livigne pula dibawa untuk terus meraih sokongan anak-anak muda yang jauh dari Agama.

Avril Lavigne juga adalah seorang peminum alkohol dan perokok. Ini sangat merbahaya kepada akhlak dan moral terutamanya remaja.

Muhasabah: Saya sedang menunggu-nunggu respon Mufti Wilayah yang sangat pantas membidas Ust Ramlang Porigi apabila imam muda itu mengeluarkan kenyataan sumpah Saiful tak sah. Respon segera Mufti Klik sini

Saya sangat berharap agar Mufti Wilayah, para mufti yang lain dan seluruh kakitangan mereka tidak meletakkan taraf Pejabat Mufti dan pejabat agama lebih rendah taraf dari pejabat haiwan.

Saya katakan begitu kerana, pejabat haiwan apabila tersebarnya wabak penyakit binatang mereka akan bertindak pantas mengawal wabak itu dari merebak. Pakar-pakar akan dihantar. Para doktor haiwan akan meninggalkan bilik berhawa dingin mereka untuk segera menyelesaikan masalah penyakit yang mungkin akan memusnahkan binatang itu. Pelbagai pendekatan akan digunakan.

Harapan saya pejabat agama dan pejabat mufti mesti lebih pantas mengawal wabak penyakit yang menjalar menjangkiti umat kini. Jangan hanya duduk di bilik hawa dingin dan melupakan penyakit umat.

Saya bimbang kalau-kalau, tuan-tuan terlalu lama berada dalam bilik berhawa dingin, ia akan merosakkan otak. Daya berfikir dan bertindak jadi tumpul. Fikir... fikirkan lah.

Thursday, August 21, 2008

KELUCAHAN MELAMPAU

Awal-awal lagi sebaik sahaja penamaan calon Pemimpin UMNO menuduh anggota Pakatan Rakyat mengggunakan aksi lucah dalam kempen. Akhbar mengiyakannya. Saya tercari-cari aksi lucah, yg kononnya digunakan oleh anggota Pakatan Rakyat. Hanya ini yang saya jumpa.... Bak kata Nabil "Lu Fikir la Sendiri."

Petera UMNO sedang menunjukkan aksi sakit akibat diliwat... Sang Gatal puteri UMNO, tanpa segan silu.. bersorak sambil tunjuk ke arah bontot.

Botol dimasukkan ke dalam bontot, hairan ye.. begitu banyak aksi ini dipaparkan dalam internet, namun media tak terliur untuk siarkan

Aksi kurang ajar Pemuda UMNO. Aksi lucah tahap melampau, yang hairannya polis boleh buat-buat tak nampak. Pemuda itu berada diluar kon yang diizinkan

Kemana agama mereka... ? percayakah mereka dengan dosa dan pahala. Inikah inti ajaran sesat Islam Hadhari???

RISAU... BIMBANG... TAKUT....

Undang undang tak diperlukan lagi… Saya mengikuti perkembangan politik negara dengan penuh dengan penuh kebimbangan dan kerisauan. Penyalahgunaan kuasa berlaku berleluasa. Hari ini orang yang tak bersalah cuba dibersalahkan. Seluruh instrumen digunakan. Daripada laporan doktor cuba diselewengkan, tuanpunya kondo di soal-siasat 33 jam, dan banyak lagi perkara yang menjelekkan berlaku
Kes Liwat 1998 dulu laporan doktor tidak diguna pakai sebaliknya cukup dengan pengakuan Azizan. Ajaib, satu-satunya kes seksual dalam dunia, tanpa laporan doktor

Terbaru, tuduhan rasuah ke atas 2 Exco Pakatan Rakyat negeri Perak dalam projek perumahan RM 180 juta di Seri Iskandar, sedangkan projek itu langsung tak wujud. Konspirasi yang memualkan. Baca di sini

UMNO/ BN kembali pada posisi asal seperti zaman Dr M. Zaman itu, Mahkamah, Polis, BPR dan seluruh agensi diliwat bergilir-gilir oleh Dr M dan pimpinan UMNO.


Kini, mahkamah juga tak di perlukan lagi. Cukup dengan sekadar bersumpah. Agama dan al Quran di permainkan. Orang yang bersumpah dengan Al-Quran, dia sendiri tak percayakan Al-Quran. Al-Quran menyebut orang yang menuduh mesti bawa 4 saksi. Bagi Mangsa Rogol/ liwat Qarinah (bukti lain) sangat diperlukan supaya tidak ada unsur penganiyaan.
Bagi kes liwat secara paksa, mesti ada kesan lebam, bercalar dan pemeriksaan doktor akan membuktikan benar atau tidak mangsa diliwat.
Sepakat para ulama dalam kes yang melibatkan hudud seperti zina, liwat dan sebagainya, tidak boleh menggunakan sumpah. Kes seperti ini mesti menggunakan Mahkamah Syariah. Plantif dan defendan hanya boleh bersumpah jika diarahkan oleh hakim Mahkamah Syariah.

Rakyat sedang diajar supaya jangan hormat pada kedaulatan undang-undang. Kalau jalan undang-undang dipilih untuk mendapatkan keadilan, sia-sia. Seluruh kekuatan akan digunakan untuk menjahanamkan pejuang keadilan. Situasi yang sangat bahaya pada negara.

Sirah nabi mencatatkan, apabila Rasulullah dipujuk untuk membebaskan seorang bangsawan yang melakukan jenayah, Baginda marah lalu keluar dan bersabda.

Sesungguhnya telah binasa umat yang terdahulu apabila orang yang lemah dikalangan kamu dihukum atas kesalahan mereka manakala orang yang berkuasa apabila bersalah mereka bebas. Sekiranya anakku Fatimah Binti Muhammad mencuri nescaya akan ku potong tangannya.

Rasulullah telah menggambarkan ciri- ciri satu kaum yang akan binasa. Ya Allah selamatkan negera ini dari kebinasaan

Wednesday, August 20, 2008

BERHATI-HATI DENGAN KURMA ISRAEL

Ramadhan al-Mubarak dan bulan puasa bakal menjelma. Lazimnya pada bulan tersebut, tidak dapat tidak semua umat Islam kaya atau miskin, tua atau muda, lelaki atau perempuan akan mula menggemari buah khurma dan mengambilnya ketika berbuka, sepanjang malam hingga bersahur.

Tanpa perlu dipertikai, kurma memang banyak khasiatnya. Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak, pembentukan darah dan sumsum tulang.

Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak.

Berdasarkan ini juga Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menganjurkan kita supaya berbuka puasa dengan buah kurma.

Cuma diharapkan semua pihak berhati-hati memilih kurma untuk dimakan kerana ada kurma di pasaran merupakan kurma Yahudi. Antara yang dapat dikenali ialah bercetak jenama "Jordan River" itu sebenarnya bukan dari Jordan tetapi dihasilkan dari negara Israel dan diimport serta dikotakkan di Singapura tapi di edarkan di Malaysia .

Ia ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Isreal yang bersempadan dengan Palestin. Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-orang Yahudi. Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura.

Tuesday, August 19, 2008

JOM KE PERMATANG PAUH

Liputan berwarna akhbar Cina, Guang Ming Daily. Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat.

Muktamar telah melabuhkan tirai. Lepas muktamar ni, kena laa baca surat khabar cina. Surat Khabar Melayu hanya melaporkan kononnya muktamar kali ni akan menyaksikan perpecahan PAS. Seminggu sebelum muktamar, akhbar melaporkan perpecahan PAS makin parah. Seolah olah muktamar ini akan ada adegan baling kerusi dari perwakilan kerana tak puas hati.

Segala-galanya melesat. PAS sebagai gerakan Islam yang berusia 54 tahun matang menghadapi perbezaan pendapat. Perbezaan pendapat dalam parti kami berjalan atas garis adab. UMNO bila berbeza pendapat, dia akan pecat, bukan setakat itu berbunuhan pun ada.
Sedarlah wahai saudara, apa yang digambarkan oleh surat khabar tentang perpecahan PAS sebenarnya untuk menutup perpecahan dalam UMNO yang semakin membusuk
.
Di Permatang Pauh pun perebutan untuk mendapat jawatan ketua bahagian sangat kritikal. Ada 4 calon. Arif Shah, Dato Jalil, Tok Imam Lapar Firdaus dan Ahmad Saad. Persaingan hebat antara Arif Shah dan Dato Jalil. Dato Jalil mesti memastikan Arif Shah kalah dalam pilihanraya kecil ini. Sebab kalau Arif Shah menang dalam PRK ini, dia akan mendapat kelebihan untuk juga memenangi pertandingan ketua bahagian. Mungkinkah Dato Jalil akan mendiamkan diri. Sudahlah terlepas menjadi calon, kini jawatan ketua bahagian juga akan terlepas.
Walaupun diberitakan dari satu sumber, Dato Jalil dapat habuan RM 1 juta supaya tak sabotaj Arif Shah, namUn Dato Jalil tak rela terlepas satu lagi lombang emas, iaitu ketua Bahagian UMNO permatang Pauh. Untuk Dato Jalil menang Ketua Bahagian Permatang Pauh, Arif Shah mesti kalah PRK dengan majoriti besar melebihi majoriti dulu. Kita saksikan bagaimana masing masing akan bermain dalam gelap untuk mencantas sesama sendiri.

Saturday, August 16, 2008

SINIS : CEPAT NAIK LAMBAT TURUN


HARAKAH : ADA KENANGAN YG TAK DAPAT DILUPA.

Bersama Koleksi Harakah saya yang saya jilidkan. Sorrylah berlatarbelakang dinding rumah saya yang di penuhi mural (lukisan dinding) hasil kreatif anak-anak saya. 2 kali dah saya cat dinding rumah tu... akhirnya... lantaklah, dia orang nak tunjuk bakat, biarkan je lah.
Hari ini HARAKAH terbit 2 kali seminggu. Ada kenangan yang sukar saya lupa. 1987 HARAKAH di terbitkan, saya berada di tingkatan 4. Masa tu HARAKAH terbit seminggu sekali. Saya jadi pelanggan HARAKAH dari keluaran sulung sampailah sekarang. Saya gunakan simpanan duit belanja sekolah yang abah bagi.
Harakah keluaran 1989 yang masih dalam simpanan saya... 1987 dan 1988 tak dapat diselamatkan
HARAKAH tu saya simpan sehinggalah satu hari tu Mak Cik saya ambil semua HARAKAH tu untuk buat bungkus nasi lemaknya. HARAKAH dari keluaran sulung 1987 dan 1988 semuanya musnah dipotong-potong. Saya menangis melihat HARAKAH yang saya simpan, musnah sekelip mata.

Terus terangkan saya katakan harta yang paling saya sayang ialah bahan bacaan dan bahan ilmu. Justeru itu semua buku dan kaset yang saya beli sejak saya jatuh hati pada PAS dari tahun 1986 saya simpan hingga sekarang.
Satu lagi kenangan saya semasa awal kemunculan HARAKAH, PAS tidaklah sehebat kini. Setiap keluaran HARAKAH pastinya berlebihan. Saya berpakat dengan sahabat saya Johari untuk minta HARAKAH yang tak habis dengan pengedar HARAKAH, siapa lagi, kalau tak Ayah Ngah.

Kami nyatakan cadangan untuk letakkan HARAKAH itu di setiap rumah di Taman Tanah Putih. Alhamdulillah Ayah Ngah merestui hasrat kami dan beliau berikan ratusan HARAKAH yang tak habis di jual.

Kami edarkan HARAKAH tu ke setiap pintu, tapi masa tu saya tingkatan 4, rasa takut tu ada, jadi saya edar waktu malam selepas jam 12 malam. Berembunlah kamu dengan berbasikal seperti mamak jual surat khabar. HARAKAH di gulung dan kami lempar masuk ke dalam setiap rumah. Bezanya mamak baling surat khabar waktu siang, kami baling HARAKAH waktu malam.

Koleksi Reformasi. Harakah terbit seminggu 2 kali. 1998 dan 1999
Hari ini saya tesenyum sendiri bila mengenangkan peristiwa ini. HARAKAH pula dah muncul sebagai akhbar alternatif yang hebat. Shukur Alhamdulillah

MUKTAMAR DPP KE 49


Friday, August 15, 2008

Siapa PM Malaysia ke 6?

Inilah persoalan hangat yang timbul dalam Muktamar Pemuda PAS kali ke 49. Perasaan ini adalah fitrah penyokong mana-mana parti. UMNO akan kata pemimpin dia paling layak. Naluri saya sebagai ahli PAS akan mengiyakan cadangan pemuda-pemuda PAS itu. Ahli PKR dan DAP juga begitu.

Sabar dulu wahai sahabat-sahabat ku sekalian. Rasionallah dalam berfikir, jangan terlalu ikut emosi. Hari ini, kenapa kita umumnya menerima Pak Lah dinobatkan sebagai PM Malaysia. Jawapannya, kerusi majoriti. Apabila UMNO memiliki kerusi majoriti dalam BN, maka dialah yang menjadi PM. Di Selangor bila PKR memiliki kerusi majoriti, Tan Seri Khalid jadi MB. Di Kelantan dan Kedah, PAS Dominan, Tuanguru Nik Abd Aziz dan Ust Azizan jadi MB. Pulau Pinang Lim Guan Eng. Hanya Perak sahaja memiliki keajaiban. Kes pertama dalam dunia, minoriti jadi MB.

Suara bergema untuk Anwar dinobatkan sebagai PM kerana setakat hari ini PKR memiliki kerusi majoriti. 31 kerusi dan di war-war 30 wakil rakyat BN akan menyeberang, menjadikan jumlahnya 61. Untuk menobatkan Dato Seri Presiden kita sebagai PM ke 6, kita mesti pastikan jumlah kerusi kita melebihi 61. Wakil BN yang menyertai PAS mestilah berjumlah 40 orang, menjadikan jumlah kita 62. Macam mana, boleh tak?

Kalau tak dapat banyak tu, hentikanlah angan-angan untuk mengangkat pemimpin yang kita kasihi sebagai PM. Nanti kita dilihat sebagai "kurang cerdik"

Wednesday, August 13, 2008

UITM : STANDARD MAHASISWA MELAYU.

Lebih 8000 pelajar Melayu UITM berhimpun depan pejabat MB Selangor menghantar memorandum membantah cadangan Tan Seri Khalid supaya UITM membuka kouta 10% kepada pelajar bukan bumiputra. Inilah standard mahasiswa Melayu kini. Mereka hanya bangkit sebagai hero membantah cadangan yang hanya bersifat pandangan yang belum tentu dapat dilaksanakan kerana kuasa menentukan kouta bukan terletak pada orang yang mencadang. Yang pastinya cadangan ini tak mungkin dapat dilaksanakan.

Tetapi mereka diam membisu apabila dasar-dasar yang jelas mengenepikan mahasiswa Melayu yang telah dilaksanakan oleh pemimpin UMNO/BN. Mereka buat-buat pekak badak atas sistem yang menganaktirikan orang-orang Melayu

Isu kouta 10% ini pernah ditimbulkan pada 2002 oleh Dr Mahathir, tapi masa tu tak ada respon membangkang. Semuanya bersetuju. Entah pil hormon apa yang anak Abu Shah guna sehinggakan hari ini budak UITM bertelur tak henti henti di setiap kampus.

Rujuk Utusan Malaysia : Isu kouta 10% yang pernah timbul pada 2002

1/6/2002 - 10 %: Matrikulasi bolehkan pelajar Melayu bersaing kaum lain - PM

2/6/2002 - Kuota 10% munasabah

6/6/2002 - Kuota 10% muktamad - Bukan bumiputera ke MRSM perancangan perkukuhkan integrasi kaum

6/6/2002 - Sahut cabaran dengan proaktif

8/6/2002 - Kuota 10 peratus - Cabaran bumiputera bekerja keras

15/11/2002 - MRSM - Kuota 10 peratus perlu publisiti lebih meluas

21/8/2003 - MRSM - Bilangan pelajar bukan Melayu semakin kurang

2/9/2003 - Pelajar bukan Melayu elak kejutan

12/9/2004 - MRSM: Bumiputera isi jika bukan bumiputera tolak

19/1/2004 - Bukan bumiputera - Di lima MRSM

Penghapusan biasiswa untuk anak Melayu sebagaimana yang ditetapkan oleh perlembagaan mereka diamkan. Hari ini anak anak Melayu dipaksa berhutang dengan kadar faedah yang tinggi sepanjang tempoh pengajian, tak pula mereka berarak. Inilah standart mahasiswa kita, yang hanya akan bergerak apabila punat remote control dipetik. Persoalannya sekarang ni remote control itu berada ditangan siapa.?

SELAMAT BERMUKTAMAR

Selamat bermuktamar pada semua ahli PAS. Muktamar Dewan Pemuda akab bermula 13 dan 14 Ogos ini, manakala muktamar penuh pada 15, 16 dan 17 Ogos. Tahun ini Negeri Perak menjadi tuan rumah. Di negeri inilah munculnya Hizbul Muslimin yang kemudian diharamkan pada 1948. Kesinambungannya lahirlah PAS 1951.

Manakala pada 25 Ogos 1953, di Madrasah al-Ulum as-Syar’iyyah, Batu 20, Bagan Datoh, satu Kongres Pemuda Islam telah dianjurkan oleh PAS yang dihadiri oleh pemuda-pemuda Islam dari seluruh pelusuk negara, dan kongres ini berjaya menubuhkan Dewan Pemuda PAS.

Ini bermakna muktamar tahun ini dikembalikan ke negeri kelahiran Gerakan Islam.

Manfaatkan muktamar ini untuk kita bermuhasabah, bertukar fikiran, memberi kritikan yang membina, melontarkan cadangan yang konkrit, membina idea-idea bernas dan juga membuat teguran-teguran di atas ketelanjuran dalam kita melangsung perjuangan. Dengan anugerah kekuasaan politik bersama Pakatan Rakyat (PR) di lima buah negeri, ia sekali gus mencabar kita supaya beranjak daripada berfikiran sebagai pembangkang kepada fikiran negarawan.

Berlapang dadalah dengan teguran dan kritikan yang akan bergema sepanjang muktamar ini, lihat dari sudut positif, tidak ada perwakilan yang menegur kerana cemburu atau dengki, melainkan kerana keikhlasan mereka ingin melihat gerakan Islam PAS ini bangun dan berdiri untuk memenuhi aspirasi mengejar keredhaan Allah SWT. Para perwakilan juga, dalam membuat teguran dan kritikan, gunakanlah cara yang paling berhikmah supaya pandangan ini diterima tanpa ada yang terluka.

Selamat bermuktamar

Friday, August 8, 2008

SELAMAT DATANG UST YUSOF EMBONG

Tahniah kepada Ust Yusof, Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang yang telah melancarkan blognya. Bertambah lagi seorang bloger PAS di negeri Pahang ni. Beliau baru saja mendapat gelaran dato baru-baru ini. Dan bakal bergelar Dato Seri tak lama lagi. Maklumlah 2 cucu serentak tahun ni.
Saya mengenali beliau sejak di alam persekolahan lagi. Beliaulah antara tenaga pentarbiyyah tamrin pelajar zaman persekolahan saya dulu. Seorang yang komited dengan perjuangan ini sejak dulu
.
Blog beliau boleh dilayari di
Selamat Berjuang di alam Siber

Friday, August 1, 2008

SANTAI: KEPALA MAT REMPIT TERCUCUK BESI

Seorang bapa dipanggil ke hospital kerana anaknya seorang Mat Rempit terlibat kemalangan.
"Anak Pak Cik kemalangan dengan lori besi ketika berlumba motor dengan kawan-kawannya, kepalanya tercucuk besi terkena otak, kami mungkin sukar menyelamatkannya", terang doktor kepada bapanya
"Tak mungkin", jawab bapa

"Kenapa Pak Cik tak percaya?", tanya doktor.

"Macamana boleh tercucuk otak pulak ,anak saya ni tak de otak! Sebab tu dia jadi Mat Rempit, kalau ade otak mesti dia dengar cakap saya", jawab bapa
Kunjungi blog rakan saya tukulbesi.blogspot.com