Sunday, May 4, 2008

JOM KITA BANTU MANGSA ISA

Gambar bersama 2 tahanan ISA, berbaju merah Solehan Abd Ghafar telah bebas sepenuhnya pada Ramadhan lepas, Baju biru Azmi Abd Rahim masih dikenakan tahanan rumah yang hanya tamat pada 16 Januari 2009

Saya mengenali Azmi Abd Rahim melalui Solehan Abd Ghafar. Mereka menjadi akrab semasa ditahan dibawah ISA. Solehan berkunjung ke rumah saya selepas 2 minggu dibebaskan dari tahan rumah. Semasa Solehan dikenakan tahanan rumah dua kali saya menziarahi Solehan di Kuala Terengganu.

Kunjungan Solehan ke rumah saya membawa saya mengenali Azmi. Ketika itu Azmi baru keluar tahanan Kem Kamunting dan kini masih menjalani tahanan rumah yang hanya akan berakhir pada 16 Januari 2009.

Mengenali susuk tubuk kecil dan tinggi ini membuatkan saya kagum padanya. Seorang pemuda yang tabah menjalani kehidupan sebagai tahanan. Isteri beliau, Faridah bt Daud merupakan suri rumah sepenuh masa. Mempunyai 4 orang anak. Anak sulung beliau di Maahad Tahfiz Darul Fikri, 2 anak sekolah rendah.

Beliau tak pernah menunjukkan beliau susah walaupun saya tahu beliau susah. Kali pertama saya ke rumahnya terasa sayu, dengan sebuah teratak yang kecil yang hanya mempunyai sebuah bilik tidur, sebuah sofa yang usang di tengah ruang tamu yang kecil, rasanya bilik tidur anak saya yang tak sebesar mana tu lebih besar dari ruang tamu rumahnya.

Untuk meneruskan hidup dan menyara keluarga, beliau yang masih dalam perhatian pihak keselamatan kini berniaga air soya di tepi jalan sebuah kampung di Kuantan.

Walaupuan beliau tak pernah bersunggut dengan susah yang ditanggung, namun saya terpanggil untuk terus membantu beliau.

Sahabat sahabat sekalian, atas rasa kemanusiaan, atas semangat mukmin itu bersaudara, marilah kita bantu beliau saya sertakan akaun Isterinya
Faridah Bt Daud BSN GIRO
No. Akaun 0611229000035843