Saturday, May 3, 2008

Isu Exco Wanita: Dr Ng Yen Yen HIPOKRIT!!

Apabila Dato Maznah Mazlan dilantik sebagai Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, maka Pahang kehilangan Exco wanita. Dato Maznah sebelum ini Memegang Exco Hal Ehwal Wanita dan Keluarga. Kekosongan ini seharusnya diganti dengan wanita juga. Di Pahang, seorang lagi ADUN di kalangan Wanita ialah Dato Shahaniza Shamsudin.


Maknanya Tok Nan MB Pahang tak yakin dengan kemampuan Shahaniza, sebab itulah dia tak dilantik, sebaliknya Exco Hal Ehwal Wanita dan Keluarga diletakkan di bawah Pejabat Menteri Besar Pahang.
Cuma saya hairan, dalam situasi ini dimana perginya Dr Ng Yen Yen, Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat yang kononnya nak menjaga Hak wanita.

Dr Ng Yen Yen sangat prihatin bila Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak tidak senaraikan wanita sebagai Exco.
"Kita kini dalam abad ke-21 dan sepatutnya tiada lagi masalah daripada segi gendar dan memastikan ada perwakilan wanita dalam semua tahap pembuat keputusan," katanyakepada pemberita selepas majlis Konvokesyen Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) di Wisma MCA 30 Mac lalu.

Keprihatinan Dr Ng Yen Yen terhadap nasib wanita di Perak sehingga dilaporkan oleh Bernama Pada 1 April lalu.
Katanya beliau sudah memaklumkan sendiri kepada Mohammad Nizar berhubung perkara itu. "Saya hantar surat rasmi dan bercakap sendiri dengannya semalam berhubung perkara ini. Saya minta dia pastikan bahawa anggota exco turut disertai oleh seorang wakil dari kaum wanita," katanya kepada Bernama di sini.

Dr Ng Yen Yen adalah Ahli Parlimen Raub. Beliau sibuk dengan negeri orang (Perak) yang tak lantik wanita sebagai exco tetapi membiarkan negerinya (Pahang) meminggirkan wanita dalam barisan Exco.

Ini Hipokrit namanya.

Lihat Petikan BERNAMA

Ng Bimbang Kerana Tiada Wakil Wanita Dalam Barisan Exco Perak

KUALA LUMPUR, 30 Mac (Bernama) -- Menteri Pembangunan Keluarga, Wanita dan Masyarakat Datuk Dr Ng Yen Yen hari ini melahirkan kebimbangan beliau dengan ketiadaan wakil wanita dalam barisan anggota majlis mesyuarat kerajaan negeri (Exco) Perak yang baru dilantik.Beliau akan membangkitkan perkara itu kepada kerajaan negeri Perak, kata Ketua Wanita MCA itu kepada pemberita selepas majlis Konvokesyen Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) di Wisma MCA di sini hari ini."Kita kini dalam abad ke-21 dan sepatutnya tiada lagi masalah daripada segi gendar dan memastikan ada perwakilan wanita dalam semua tahap pembuat keputusan," katanya.Beliau berharap kerajaan negeri Perak akan menimbangkan semula pelantikan Exco wanita daripada perspektif gender.Dalam majlis angkat sumpah jawatan semalam, kesemua 10 Exco kerajaan campuran DAP-Parti Keadilan Rakyat (PKR)-PAS Perak adalah lelaki, walaupun DAP mempunyai tiga wakil rakyat wanita, Lim Pek Har (Menglembu), Hee Yit Song (Jelapang) dan Leong Mee Meng (Jalong).Dalam pentabiran kerajaan negeri Perak sebelum ini di bawah Barisan Nasional (BN), portfolio jawatankuasa pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat dipegang oleh wanita.Sementara kerajaan campuran DAP-PKR di Pulau Pinang telah melantik wakil rakyat DAP Ong Kok Fooi untuk menerajui jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan, Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan di Kelantan, PAS melantik Wan Ubaidah Omar yang menang tanpa bertanding bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Kijang untuk memegang portfolio Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Kesihatan.Bagi kerajaan campuran PKR-DAP-PAS Selangor, empat daripada 10 Exco yang dilantik terdiri wanita. Mereka ialah Rodziah Ismail (Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi), Elizabeth Wong (Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar), Theresa Kok (Pelaburan, Industri dan Perdagangan) dan Dr Halimah Ali(Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Sumber Manusia).Sementara itu, Dr Ng menafikan laporan dalam sebuah akhbar tempatan bahawa MCA menyalahkan Umno bagi kekalahan teruk parti itu dalam pilihan raya umum 8 Mac."Ini merupakan tuduhan yang serius. Penilaian dalam post-mortem adalah amat jujur dan saya menafikan bahawa kami menyalahkan Umno sepenuhnya," katanya.Dalam sesi percambahan minda parti itu Jumaat lepas, MCA memutuskan bahawa ia perlu lebih lantang dalam menyatakan kepada umum apa yang parti itu telah lakukan dan capai untuk rakyat, katanya.-- BERNAMA

Dr Ng Minta MB Perak Timbang Sertai Wanita Dalam Barisan Exco


KUALA LUMPUR, 1 April (Bernama) -- Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Dr Ng Yen Yen hari ini meminta Menteri Besar Perak, Mohammad Nizar Jamaluddin untuk menimbangkan pelantikan seorang wanita dalam senarai anggota exco kerajaan negeri.Katanya beliau sudah memaklumkan sendiri kepada Mohammad Nizar berhubung perkara itu. "Saya hantar surat rasmi dan bercakap sendiri dengannya semalam berhubung perkara ini. Saya minta dia pastikan bahawa anggota exco turut disertai oleh seorang wakil dari kaum wanita," katanya kepada Bernama di sini. Beliau berkata Mohammad Nizar nampaknya menerima permintaan itu dengan baik serta cukup mesra.Semalam pejabat Menteri Besar Perak mengumumkan senarai portfolio 10 anggota exco kerajaan campuran DAP-PKR-PAS di Perak, dengan semuanya dari kalangan kaum lelaki walaupun DAP mempunyai tiga Anggota Dewan Undangan Negeri dari kalangan kaum Waita, iaitu Lim Pek Har (Menglembu), Hee Yit Song (Jelapang) dan Leong Mee Meng (Jalong).Dalam barisan exco kerajaan negeri Perak di bawah pentadbiran Barisan Nasional sebelum ini, exco bagi Wanita, Keluarga dan Masyarakat adalah dari kalangan kaum Wanita.-- BERNAMA